MIS ON DOMEEN?
Domeen on võrgus unikaalne nimi, mis on seotud konkreetse veebisaidiga. Lihtsamalt öeldes on see aadress, mille abil saab veebisaiti leida.
Näide: WWW.DESIGN.EE , kus “design” on veebilehe (domeeni) nimi ja “.ee” on domeenitsoon. Oletame, et olete loonud uue veebipoe, mis on spetsialiseerunud kohvi müümisele. Valid nime oma veebilehe, öelgem “CoffeeWorld”, ja otsustate registreerida domeeni www.coffeeworld.com, et teie veebisait oleks kõigile kohviarmastajatele kogu maailmas kergesti kättesaadav. Nii toimib “coffeeworld” teie veebiresurssi unikaalse identifikaatorina, samas kui “.com” rõhutab teie äri ärilist suunitlust. Selle lihtsa aadressi meelde jättes saavad teie kliendid kiiresti ja hõlpsasti teie saidile minna, iga kord, kui nad soovivad tellida lemmik kohvisorti või uudiseid saada.
MILLEKS ON VAJA DOMEENI?
Domeen on vajalik selleks, et teie potentsiaalsed kliendid ja külastajad saaksid teie veebisaiti internetis kergesti leida. See on teie “kodu” unikaalne aadress virtuaalses maailmas, kus inimesed saavad teid külastada ja teie äri või teenuse kohta teavet saada.
…Näide: Kujutage ette, et teie äri on kohvik. Kui reaalses maailmas asub kohvik kindlal tänaval ja majas, siis internetis määrab selle “asukoha” domeen. Kuidas selgitaksite sõpradele kohviku asukohta ilma aadressita? Sama kehtib ka domeenita veebisaidi kohta: see on raskemini leitav ja meelitab vähem külastajaid.
MIS KOOSNEB DOMEENIST?
Domeen (domeeninimi) koosneb kahest põhiosast: nimest (näiteks “bean”) ja domeenitsoonist (näiteks “.com”). Seega sisaldab täielik domeeninimi (www.bean.com) nime, punkti ja domeenitsooni.
…Näide: Oletame, et soovite luua oma kohvipoele nimega “Bean” veebisaidi. Sel juhul on “Bean” teie domeeni nimi ja “.com”, näiteks selle tsoon. Seega näeb teie veebisaidi täielik domeen välja selline: www.BeanBrew.ee. Nii saavad inimesed juba aadressi vaadates kohe aru, et teie veebisait on seotud ettevõtte või brändiga nimega “Bean”. Selline aadress aitab klientidel teid Internetis hõlpsasti leida ja kiiresti teie äri kohta vajalikku teavet saada.
KUIDAS VALIDA DOMEENI?
Domeeni valimine tähendab teie ainulaadse nime valimist Internetis. See peaks olema kergesti meeldejääv, lühike ja võimaluse korral vastama teie äri nimele või veebisaidi olemusele.
…Näide: Kui soovite luua veebisaidi käekellade müümiseks, mõelge domeeni peale, mis on teie tootega lihtsalt seostatav ja kergesti meeldejääv. Näiteks “Time.com” võib olla hea valik. “Time” on kergesti loetav, meeldejääv ja on otseselt seotud müüdava tootega – kelladega. Lisaks võib “.com” domeenitsooni kasutamine olla ka pluss, kuna paljud kasutajad võivad vaikimisi selle domeeni sisestada, pidades seda kõige levinumaks ja usaldusväärsemaks. Selline lähenemine tagab teie veebisaidile optimaalse nähtavuse ja aitab potentsiaalsetel klientidel teie äri Internetis hõlpsasti leida.
KUIDAS ENNE REGISTREERIMIST DOMEENI KONTROLLIDA?
Enne registreerimist veenduge, et valitud domeen on vaba. Selleks võite kasutada domeenide kontrollimise teenuseid domeeniregistraatorite veebisaitidel või kasutada spetsialiseeritud platvorme.
…Näide: Oletame, et soovite käivitada orgaaniliste toodete veebipoe ja olete silma peale pannud domeenile “OrganicStore”. Selle kättesaadavuse kontrollimiseks minge näiteks registraatori zone.ee veebisaidile või mõnele muule platvormile, kus pakutakse domeeni otsimise ja kontrollimise funktsiooni. Sisestage soovitud nimi otsinguribale ja näete, kas “OrganicStore.com” on vaba või pakutakse alternatiivseid valikuid. Oluline on mitte ainult veenduda domeeni kättesaadavuses, vaid ka mõelda selle sobivusele teie äriga ja potentsiaalsete klientide hõlpsa mõistmise üle.
MIDA ON VAJA TEADA DOMEENI OSTES?
Enne registreerimist veenduge, et valitud domeen on vaba. Selleks võite kasutada domeenide kontrollimise teenuseid domeeniregistraatorite veebisaitidel või kasutada spetsialiseeritud platvorme.
…Näide: Oletame, et soovite käivitada orgaaniliste toodete veebipoe ja olete silma peale pannud domeenile “OrganicStore”. Selle kättesaadavuse kontrollimiseks minge näiteks registraatori zone.ee veebisaidile või mõnele muule platvormile, kus pakutakse domeeni otsimise ja kontrollimise funktsiooni. Sisestage soovitud nimi otsinguribale ja näete, kas “OrganicStore.com” on vaba või pakutakse alternatiivseid valikuid. Oluline on mitte ainult veenduda domeeni kättesaadavuses, vaid ka mõelda selle sobivusele teie äriga ja potentsiaalsete klientide hõlpsa mõistmise üle.
KUIDAS DOMEENI REGISTREERIDA?
Domeeni registreerimiseks peate valima ja kontrollima selle saadavust, seejärel minema domeeninimede registraatori juurde, teostama ostuprotsessi ja järgima domeeni seadistamise juhiseid.
…Näide: Kujutlege, et soovite registreerida domeeni oma online-haridusvaldkonna idufirmale nimega “EduFuture”. Alustate domeeni kättesaadavuse kontrollimisega veebiteenuste kaudu, sisestades nime “EduFuture” ja valides eelistatud domeeni laienduse, näiteks “.ee” (juhul kui teie projekt on kohalik ja seotud Eestiga). Selgub, et domeen “EduFuture.ee” on vaba! Nüüd lähete domeeni registraatori veebilehele või ettevõttesse, kus kavatsete kasutada hostimisteenust (tavaliselt pakuvad nad ka domeeni registreerimist), ja alustate ostuprotsessi: lisate domeeni ostukorvi, täidate kõik vajalikud andmed, maksate ostu eest ja voilà, domeen on teie oma. Järgides edasisi registraatori juhiseid, seadistate domeeni, suunates selle näiteks sobivale veebiserverile. Nii on teie uuel haridusprojektil “EduFuture” nüüd oma unikaalne aadress internetis, mis aitab kasutajatel teid hõlpsasti leida ja teie teenuseid kasutada.
JÄRELDUS: NIISIIS, MIS ON DOMEEN?
Teie aadress veebis on unikaalne koht, mis aitab teistel teid leida. See pole pelgalt tehniline osa, vaid teie esindatus digitaalses maailmas. See on eripärane koht internetis, mis juhib huvilised otse teie platvormile või veebiteenusele. Iga digitaalprojekti jaoks on see aspekt hädavajalik, olgu selleks isiklik blogi või suur veebipood. Domeeni valik, selle kättesaadavuse kindlakstegemine ja registreerimine on teie digitaalse olemasolu loomise kriitiline osa. Kaaluge domeeni nime hoolikalt, arvestades oma sihtrühma ja projekti olemust, et optimeerida selle mõju ja suurendada teie platvormi vastu huvi. Kui otsustate domeeni osta, seisate silmitsi veel ühe küsimusega: “Mis on veebimajutus?“